BREAKING NEWS

Cortisol Verlagen Op een Natuurlijke Manier

0    Cortisol  Admin
Cortisol Verlagen Op een Natuurlijke Manier
26 jul
6:47

Cortisol Verlagen Op een Natuurlijke Manier

Cortisol verlagen op een natuurlijke manier kan door de juiste voeding te gaan gebruiken in ons dieet. Teveel cortisol is nergens goed voor. Het zorgt voor problemen met ons libido. Het verlaagt het testosteron. Daardoor verliezen we spiermassa en kracht. We krijgen een negatief zelfbeeld en voelen ons niet optimaal. Teveel cortisol zal er ook voor zorgen dat we makkelijk overgewicht opstapelen.

Cortisol is toch belangrijk

We hebben cortisol nodig in ons lichaam. Het hormoon is verantwoordelijk voor vele processen in het lichaam. Zo helpt het bij het regelen van onze slaapbehoeftes. Het heeft ook een invloed op onze bloeddruk en op hoe we vet gaan verbranden. Wanneer het hormoon in balans is zullen we een goed lopend metabolisme hebben en een bloeddruk die in balans is. We zullen ook minder problemen ondervinden met slapen en zullen een normaal gewicht hebben.

Het mag echter niet te hoog worden

cortisol verlagenWanneer het cortisol te hoog wordt zullen allerlei problemen ontstaan. Eerst heeft het hormoon een invloed op de vetverbranding. Zo zal er meer glucose aangevraagd worden en zal de bloedsuiker sneller en vaker gaan stijgen. Dat verhoogt het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 wanneer dit voor een lange periode zo blijft. Daarnaast heeft het ongunstige effecten op onze bloeddruk en kunnen we problemen krijgen om goed te slapen. Vaak zijn we dan ‘s nachts wakker en zullen we overdag vermoeid zijn. Het spreekt voor zich dat we door al deze factoren samen te combineren, een verhoogd risico hebben op het krijgen van overgewicht.

Problemen bij mannen

Bij mannen kan dit heel snel voor seksuele problemen zorgen. Omdat cortisol wordt aangemaakt in de bijnieren, waar ook testosteron wordt aangemaakt. Naarmate er meer en meer cortisol moet worden aangemaakt, zal er automatisch minder testosteron kunnen worden aangemaakt. Deze mannen zullen dus met een verminderd testosteron te maken krijgen. Dit zal uiteindelijk leiden tot libidoverlies en erectieproblemen.

Het is dus zeer belangrijk dat we weten wat we moeten doen om dit te herkennen. En vooral, hoe we ervoor kunnen zorgen dat we deze problemen kunnen oplossen door te proberen het cortisol verlagen.

In dit artikel bespreken we wat we kunnen doen om te kunnen het cortisol verlagen op een natuurlijke manier.

Cortisol verlagen met voeding

  • Zalm
  • Zwarte thee
  • Chocolade (puur)
  • Bosbessen
  • Camillethee
  • Look
  • Haver
  • Oesters

Mineralen

krab zinkHet belangrijkste mineraal is zeker zink. Zink zal ervoor zorgen dat het cortisol voor een groot deel wordt geblokkeerd. Het zal er ook helpen voor zorgen dat er meer testosteron wordt aangemaakt. En minder vrij testosteron wordt omgezet naar oestrogeen. Zink werkt als een aromatase blokker en zal de stresshormonen cortisol verminderen. Daarnaast is het een belangrijke stof voor ons immuunsysteem en hebben we ze nodig bij het metaboliseren van eiwitten uit onze voeding.

Een tekort aan zink leidt ongetwijfeld tot groeiproblemen bij kinderen of een verzwakte immuniteit bij volwassenen. We moeten dus zorgen voor een adequate inname. Dit moeten we elke dag blijven doen, want we kunnen het mineraal jammer genoeg niet opslaan in het lichaam. Vrouwen hebben gemiddeld 9 mg per dag nodig. Terwijl mannen zo’n 11 mg per dag nodig hebben.

Dit komt grotendeels doordat bij mannen ook de aanmaak van sperma en testosteron voor een deel met behulp van zink wordt gedaan.

Zink vinden we vooral terug in zeevruchten. Oesters zijn daarin vast en zeker de koploper. Andere voedingsmiddelen die een geringe hoeveelheid bevatten zijn krab en kreeft. Vleesproducten zoals

Zink verhoogt ook het libido.

Vitamines

Van de vitamines is vitamine C de beste manier om te kunnen het cortisol verlagen op een natuurlijke manier. Vitamine C zal de stress verlagen en ook het hormoon grotendeels gaan blokkeren. Daarnaast is de vitamine van groot belang voor een sterk immuunsysteem.

paprika vitamine c cortisolWe moeten hierbij ook zeker opmerken dat het stresshormoon cortisol, de vitamine C opslag zal uitputten. Dat wil zeggen, wanneer we te maken krijgen met een zeer hoog cortisolgehalte, dan zal het vitamine C gehalte dalen in het lichaam. We moeten hier zeker rekening mee houden en zorgen voor voldoende vitamine C indien we vrezen met een te hoog cortisolgehalte te maken te hebben.

Naast het verlagen van cortisol is vitamine C ook van groot belang voor het versterken van ons afweersysteem. Het zal er helpen voor zorgen dat we beter bestand raken tegen virussen en bacteriën en zal ons over het algemeen gezonder maken. (1)

We vinden ze vooral terug in citroen, sinaasappel, paprika, pompelmoes, aardbeien en andere fruitsoorten.

De beste manier om vitamine C in te nemen is via groenten. Hoewel citroenen en sinaasappels een hoge hoeveelheid bevatten, maken we toch beter gebruik van tomaten en paprika’s. Zij bevatten minder suikers en bevatten ook geen of weinig fructose. Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat we geen citrusvruchten meer mogen eten. Echter beperken we ons beter tot 1 citrusvrucht per dag.

Kruiden

ashwagandha verlaagt cortisolAshwagandha zal het cortisol verlagen op een natuurlijke manier. Het zal na een stressvolle situatie het hormoon volledig neutraliseren na 20 minuten. Daardoor zal het een gunstig effect hebben op het mannelijk androgeen seksueel hormoon, het testosteron. Ashwagandha wordt vooral gebruikt om problemen met stress en angst aan te pakken.

Via wetenschappelijke onderzoeken (2) heeft men kunnen aantonen dat de werking van ashwagandha gelijk is aan de werking van het bekende medicijn lorazepam. Een geneesmiddel die wordt voorgeschreven bij mensen die te maken hebben met spanningen of zenuwachtigheid.

Daarnaast heeft men kunnen aantonen dat het kruid ook gunstig is voor mannen die te maken hebben met erectieproblemen als gevolg van faalangst of stress.

Mannen of vrouwen die ashwagandha gebruiken merken minder stress, een hoger libido, een verbeterde vruchtbaarheid en een betere nachtrust.

Beweging

Misschien wel de beste remedie hiertegen is door te sporten.  Door extra beweging te doen zullen we meer dopamine aanmaken. Ook de hoeveelheid serotonine in de hersenen wordt verhoogd. Daarnaast is er nog een andere belangrijke neurotransmitter die gaat toenemen, namelijk endorfine.

Deze combinatie zal ervoor zorgen dat we met minder stress te maken krijgen en zal de problemen binnen de kortste keren oplossen.

Extra beweging speelt ook een grote rol in onze volgende tip.

Afvallen

Wanneer we te maken hebben met overgewicht zullen we hoe dan ook een hoger cortisolgehalte hebben. Afvallen is daarom een uitstekende methode om ervoor te zorgen dat we dat kunnen verlagen. Het zal ons niet alleen meer zelfvertrouwen geven.

Maar zal ook alle hormonen terug in balans brengen. Buikvet en een laag testosteron staan zeer nauw met mekaar in contact. Wanneer we dat buikje kunnen wegwerken kunnen we dus meteen genieten van een hoger libido, meer spierkracht, spiermassa en een beter algemeen welzijn.

« »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code