BREAKING NEWS

Wat zijn de oorzaken van te laag testosteron?

0    Algemeen  Admin
Wat zijn de oorzaken van te laag testosteron?
19 aug
7:38

Wat zijn de oorzaken van te laag testosteron?

De oorzaak van laag testosteron bij oudere mannen is bijna altijd het verminderen van de natuurlijke aanmaak van het hormoon naarmate men ouder wordt. We kunnen daar een aantal dingen aan veranderen, maar zullen de productie van dit belangrijke hormoon nooit meer op hetzelfde niveau krijgen als toen we pakweg 20 jaar oud waren.

Eén van de andere oorzaken van laag testosteron is stress. Wanneer we te maken krijgen met stress zal onze hormonenbalans in de war raken. Zo zal de aromatase toenemen. Dat is de omzetting van testosteron naar oestrogeen. Het hormoon cortisol zal in hoge hoeveelheden aangemaakt worden in de bijnieren. Dat zal er ook voor zorgen dat er minder mannelijk hormoon kan worden aangemaakt in de bijnieren. Het zal invloed hebben op onze gemoedstoestand en daardoor nog minder mannelijke hormonen aanmaken.

Laag testosteron door stress vermijden kunnen we doen door krachttraining te doen. Dat zal onze gemoedstoestand verbeteren en de stress verminderen. Voeding zal hier dan ook van groot belang zijn omdat we de mentale stress gaan verplaatsen naar fysieke stress op onze spieren.

Overgewicht is ook een belangrijke oorzaak van laag testosteron. Hier kunnen we weer hetzelfde hanteren. We kunnen krachttraining uitvoeren en onze voeding gaan aanpassen. Op die manier zullen we gewicht verliezen, spiermassa opbouwen en meer mannelijke hormonen aanmaken.

Onze voeding

Hier zijn drie dingen van belang.

  • Onverzadigde vetzuren (Omega 3)
  • Trage koolhydraten (vezelrijke voedingsmiddelen)
  • Magere eiwitten (Gevogelte, mager vlees, magere kaas, magere zuivel)

Onverzadigde vetzuren

Onverzadigde vetzuren hebben een gunstige invloed op onze hormonen. Ze zullen er ook voor zorgen dat het cholesterol wordt verlaagd en dat de bloeddruk gunstiger wordt.

Het zijn dan vooral de voedingsmiddelen rijk aan omega 3 die het belangrijkst zijn. We dienen ons niet te concentreren op omega 6 want dat is reeds aanwezig in alle voedingsmiddelen die onverzadigde vetzuren bevatten.

Omega 3 vinden we vaak terug in lagere hoeveelheden en dat kan vaak een probleem worden voor sommige mensen. Een te hoge verhouding tussen Omega 3 en 6 kan ervoor zorgen dat we meer de neiging hebben om vet op te slaan en minder kunnen profiteren van de voordelen die omega 3 met zich meebrengt.

Uitstekende voorbeelden van voedingsmiddelen die meer omega 3 dan omega 6 bevatten zijn:

  • Vette vis
  • Lijnzaad
  • Chiazaad

Noten zijn niet meteen goeie bronnen van omega 3 omdat ze steeds veel meer omega 6 zullen bevatten dan 3. Dat betekent niet dat we noten moeten vermijden. Maar wel dat we ons moeten concentreren op vette vis, lijnzaad en chiazaad. En minder op andere voedingsproducten zoals zonnebloempitten, sesamzaden, noten …

Niet dat ze ongezond zijn. Ze hebben gewoon een minder gunstige verhouding.

Chiazaad kunnen we bijvoorbeeld toevoegen aan onze smoothies of yoghurts. Ze zijn smaakloos dus kunnen ze overal worden toegevoegd.

We proberen twee keer per week vette vis te eten. Dat kan dan bijvoorbeeld zalm of makreel zijn.

Trage koolhydraten

Trage koolhydraten hebben de voornaamste functie dat ze de bloedsuikerspiegel in balans zullen houden. Eén van de grootste redenen waarom mensen overgewicht opstapelen is door het eten van teveel snelle suikers.

Die vinden we dan terug in frisdrank, witte broodproducten, witte pasta, aardappelen. Ze bevatten weinig vezels en bestaan enkel en alleen uit snelle suikers. Die zijn goed om meteen energie te leveren. We kunnen ze gebruiken net voor een krachttraining of net voor het lopen. Om te verzekeren van voldoende energie. Maar ze zijn niet geschikt om af te vallen.

Wanneer we deze voedingsmiddelen eten zonder kort daarna een intense inspanning te leveren, zal de bloedsuiker sterk stijgen. Daardoor wordt heel veel insuline vrijgegeven. We krijgen heel snel daarna een pak energie toegediend. Wanneer we die energie niet nodig hebben op het moment dan wordt dat opgeslagen als vet. Waardoor we dus overgewicht opstapelen.

Het eten van trage koolhydraten met vezels zal langzaam zijn energie vrijgeven. Zal ervoor zorgen dat we minder snel honger hebben. Ook een gunstige invloed hebben op ons cholesterolgehalte. En vooral de spijsvertering vertragen waardoor we niet zo snel vet gaan opslaan. Maar eerder vet gaan verbranden.

Uitstekende voorbeelden daarvan zijn:

  • Volkoren producten
  • Bonen
  • Peulvruchten
  • Zaden
  • Noten

Magere eiwitten

Magere eiwitten zoals gevogelte, mager rund en light zuivelproducten zijn van belang om de spieren te helpen herstellen na de krachttraining. Meer spiermassa zal resulteren in een hogere vetverbranding. En zal op die manier overgewicht bestrijden.

Welke vitaminetekorten en mineralentekorten zorgen voor een laag testosteron?

Hier kunnen we stellen dat we alle vitamines en mineralen nodig hebben om gezond te blijven en op die manier een gezonde testosteronaanmaak te hebben.

Toch is het vooral Vitamine D en zink die een grote invloed uitoefenen op de aanmaak van de mannelijke hormonen.

Mannen met een tekort aan vitamine D of een zinktekort hebben vaak te maken met een laag testosteron.

Vitamine D kunnen we krijgen door het zonlicht. Door zalm, eieren of shiitake paddenstoelen te eten.

Zink kunnen krijgen door oesters, vlees, noten en zaden te eten.

Daarnaast kunnen we zorgen voor een gezonde hoeveelheid vitamine C. Dat zal automatisch het cortisol gaan blokkeren waardoor we meer testosteron kunnen aanmaken in de bijnieren.

Zink werkt als een anti oestrogeen en aromtase blokker. Dat betekent dat voldoende voedingsmiddelen met zink eten, ervoor zal zorgen dat er minder mannelijke hormonen zullen worden omgezet in oestrogeen.

Deze hulpmiddelen zullen mannen of vrouwen met een laag testosteron helpen om de aanmaak drastisch te verhogen.

« »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code