BREAKING NEWS

Belangrijkste 10 Zinkrijke Voedingsmiddelen | Zinkvoeding

0    Zink  Admin
Belangrijkste 10 Zinkrijke Voedingsmiddelen | Zinkvoeding
12 sep
6:15

Zink is een belangrijk mineraal om een groot aantal lichamelijke processen tot een goed einde te brengen. De meeste mensen eten echter niet voldoende zinkrijke voedingsmiddelen en hebben daardoor te maken met een (licht) zinktekort.

We zien vooral dat dit bij mannen een probleem kan vormen. Hoewel vrouwen ook belang hebben aan voldoende zinkrijke voedingsmiddelen natuurlijk. Toch is het bij mannen nog iets belangrijker dan bij vrouwen. Wanneer we ons dan vooral gaan concentreren op de aanmaak van de mannelijke hormonen.

Maar zoals gezegd, het mineraal is van belang bij een groot aantal lichamelijke processen. Waaronder ook het omgaan met stress. Door het onder controle houden van het stresshormoon cortisol. Wat zowel bij mannen als bij vrouwen van belang is.

Verder zien we dat het mineraal helpt bij het aanmaken en verwerken van eiwitten. Dus is de rol van het mineraal bij zwangere vrouwen en borstvoeding gevende dames ook zeker belangrijk.

Enkele voordelen van zinkrijke voedingsmiddelen

Antioxidant

Zinkrijke voedingsmiddelen zullen werken als een antioxidant en daardoor oxidatieve stress gaan bestrijden. Dat verlaagt op zijn beurt de kans op de ontwikkeling van een aantal chronische ziektes, waar kanker één van is.

Prostaat

zinkrijke voedingsmiddelen prostaat

Op latere leeftijd hebben mannen een verhoogd risico op de ontwikkeling van prostaatkanker. We zien dat er een rechtstreeks verband bestaat tussen prostaatkanker en zinktekort. Men kon dat afleiden uit de lage hoeveelheid zink die aanwezig is in de prostaat, bij de mannen die de ziekte ontwikkelen.

De oorzaak hiervan is het verminderd aanmaken van testosteron, met daarbij een hogere hoeveelheid oestrogeen of vrouwelijk hormoon in het lichaam. Dit kunnen we vermijden door meer zinkrijke voedingsmiddelen te eten. Omdat zij de natuurlijke aanmaak van de mannelijke hormonen zullen stimuleren. Daarbij ook een overmatige aanmaak of aanwezigheid van vrouwelijke hormonen zullen tegenwerken. Wat tot resultaat heeft, dat we een gezondere prostaat krijgen.

Hiermee moeten we wel rekening houden dat uitzonderlijk hoge hoeveelheden zink, hoeveelheden die we niet kunnen krijgen uit zinkrijke voedingsmiddelen maar eerder uit supplementen. Toch wel een negatief effect hebben op de prostaat. We spreken dan over hoeveelheden van 100 mg per dag, en dit gedurende een langere periode.

Immuunsysteem

Een andere belangrijke functie die zinkrijke voedingsmiddelen zullen helpen vervullen, is het stimuleren van ons immuunsysteem. We krijgen een verbeterde werking van het immuunsysteem doordat het mineraal zink onze T-cellen gaat helpen activeren. Daardoor kunnen we genieten van een grotere bescherming tegen ziektes.

Zink werd vroeger regelmatig gebruikt als hulpmiddel tegen verkoudheid en griep.

Vruchtbaarheid en hormonen

We hebben het reeds kort gehad over het belang van zinkrijke voedingsmiddelen bij het behouden van een gezonde prostaat. Wel we hebben het mineraal ook nodig bij de aanmaak van testosteron. Er wordt namelijk meer testosteron aangemaakt in de teelballen bij mannen wanneer voldoende zink aanwezig is. Dat zorgt op zijn beurt voor een verbeterde vruchtbaarheid bij mannen.

Verder zal het antioxidant effect van het mineraal ook bijdragen om de kwaliteit van het sperma te verbeteren. Wanneer we dus problemen hebben met de vruchtbaarheid of met een laag libido te kampen hebben, dan kunnen we geholpen worden door zinkrijke voedingsmiddelen te eten.

Lijst met zinkrijke voedingsmiddelen

Zeevruchten

Er is geen betere manier om meer zink in te nemen dan door het eten van zeevruchten. Alle zeevruchten behoren tot de zinkrijke voedingsmiddelen. Al zijn er natuurlijk wel grote verschillen. Oesters zullen bijvoorbeeld per 100 gram, tot 8 keer de aanbevolen hoeveelheid bevatten. Een enorme hoeveelheid dus.

Hoewel alle zeevruchten behoren tot de zinkrijke voedingsmiddelen. Toch bevatten ze slechts 10% van de hoeveelheid die oesters bevatten. Maar verder zien we ook dat we omega 3 en vitamine D krijgen bij het eten van deze voeding.

Rundvlees

Een ander goed voorbeeld van zinkrijke voedingsmiddelen zijn de verschillende soorten rundvlees. Van alle vleessoorten bevat rundvlees het meeste zink. Verder krijgen we ook nog een degelijke hoeveelheid ijzer.

Peulvruchten

peulvruchten zink

Peulvruchten behoren tot de plantaardige zinkrijke voedingsmiddelen. Dit wordt vooral gebruikt door vegetariërs en veganisten om de dagelijkse aanbevolen dosis te halen. Naast een relatief hoge hoeveelheid zink bevatten peulvruchten ook nog ijzer, eiwitten en vezels. Deze vezels zullen er onder meer voor zorgen dat de bloedsuikerwaarden in balans gebracht worden.

Lijnzaad

Lijnzaad is vooral bekend om zijn hoge hoeveelheid omega 3. Maar de lijnzaden behoren echter ook tot de zinkrijke voedingsmiddelen. Ze kunnen overal bij gebruikt worden. Denk maar aan een salade of andere koude maaltijd. Ze kunnen gebruikt worden in de soep of in een smoothie.

Pompoenpitten

Pompoenpitten zijn belangrijke voedingsmiddelen omdat ze een hoge hoeveelheid ijzer bevatten. Ook behoren de pompoenpitten tot de zinkrijke voedingsmiddelen. Ze kunnen het best klaargemaakt worden door ze heel snel te bakken in de oven. Dan verandert de eerder smaakloze rauwe pit, in een smaakvolle pit! Echter moeten we er wel rekening mee houden dat ze heel snel verbranden. Het is dus belangrijk dat we dit proces goed in de gaten houden. Tot we exact weten hoe lang onze oven nodig heeft om ze mooi goudbruin te bakken.

Pindanoten

pindanoten zinkrijke voeding

Een andere belangrijke bron van zinkrijke voedingsmiddelen zijn pindanoten. We kunnen echter ook een variëteit gebruiken van pindanoten zoals pindakaas. Hierbij moeten we ook rekening houden met het hoge vetgehalte. Het is dus niet aangeraden om dagelijks honderden grammen te eten van deze pindanoten.

Dan zouden we misschien wel het zinktekort kunnen oplossen, maar kunnen we op termijn te maken krijgen met een ander probleem. Namelijk overgewicht.

Supplementen

De beste manier om meer zink in te nemen los van het gebruiken van zinkrijke voedingsmiddelen, is door een supplement te gebruiken. Let hierbij wel dat we geen hogere dosissen dan de aanbevolen dosis mogen gebruiken.

« »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code